Kohlberg, ahlaki
gelişim evrelerini 3 ana başlık altında toplamıştır. Gelenek öncesi düzey,
geleneksel düzey ve gelenek sonrası düzey. Şimdi elimden geldiğince bunları
anlatmaya çalışıp değişik örnekler vermeye çalışacağım.
1) Gelenek Öncesi Düzey:
Bu düzeydeki insanlar kültür içinde kabul edilen iyi ve kötü ölçütlere göre davranır. Bu dönemde takılı kalmak insanlara sahte bir güvenlik anlayışı verir.
1. Aşama: İtaat
ve Ceza
Bu dönemde
kurallar başkası tarafından konur ve insanlar otoriteye uymaya ya da ceza
almaktan kaçınmaya çalışır. Bütün kurallar otorite kabul edilen kişiler
tarafından belirlendiğinden insanlar otorite yokluğunda ne yapacaklarını
bilemezler.
Örnek:
Sınır kapısında canavardan meleğe
dönüşen şoför
BİR
işadamı anlatmıştı...
Türkiye’den
Almanya’ya doğru yola çıkan birçok TIR
şoförü
Edirne’ye kadar yolda bol miktarda trafik ihlali
yapar.
Hatalı sollama, flaşörsüz
duraklama, aşırı hız...
Ne zaman ki Kapıkule Sınır
Kapısı aşılır, aynı TIR
şoförü,
bütün trafik kurallarına harfiyen uymaya başlar...
Ne aşırı hız, ne de hatalı
sollama...
“Şoför aynı şoför, TIR aynı TIR,
peki değişen ne?”
2. Aşama: Saf
Çıkar
Bu aşamada önemli
olan kendi gereksinimlerinin karşılanmasıdır. Diğer insanların gereksinimlerinin
farkındadırlar fakat yinede kendi çıkarları ön plandadır. "Her şey
karşılıklıdır." Maddi eşitlik ilkesi bu dönemde ki adalet anlayışının en
belirgin göstergesidir.
Örnek:
Milletvekili maaş ve ayrıcalıkları
Avrupa'yı solladı
Olay şöyle gelişmiş. Türkiye
Parlamenterler Birliği Başkanı Hasan Korkmazcan ve bazı emekli milletvekilleri
TBMM
Başkanı,
Başbakan ve iktidar ile muhalefet partilerini ziyaret ederek eski
milletvekillerinin geçim sorununu dile
getirmişler.
TBMM Başkanı Cemil Çiçek, iktidar ve muhalefet partileri grup
başkanvekilleriyle bir toplantı yapıp,
(Milletin
sıkıntısına ayağını yorganına göre uzat denirken) “ sıkıntı var, guruplar
olarak anlaşalım, medyadan
çekinmeyelim”
demiş. AKP dünden hazır, MHP “ana muhalefetle anlaşırsanız varız”demiş,
CHP’de Kılıçdaroğlu
önce
itiraz etmiş ama “tüm guruplar” lafını duyunca razı olmuş. BDP de sıcak bakmış.
(Milliyet) Olmuş mu milli
birlik
beraberlik?
2) Geleneksel Düzey
Bu dönemde diğer insanların beklentileri önem kazanır
özelliklede özdeşleştikleri insanların ve toplumun beklentilerine uymak
isterler. sosyal düzenin devamlılığı ve sadakat önemlidir.
1. Aşama: Kişiler Arası Uyum( iyi çocuk)
Ait
olduğu grubun kurallarına uygun davranmaya herkes tarafından onaylanmaya
çalışırlar.Başkalarına yardımda bulunma bu kişilere kendini iyi hissettirir.
Örnek:"Çizmeleri
çıkarayım mı?" diyen madenci anlattı
Soma'da
felaketin yaşandığı madenden çıkarılan Murat Yalçın, ambulansta sedyeye
alınırken
"sedye
kirlenmesin" diye çizmelerini çıkarmak istemiş ve bütün Türkiye'yi
duygulandırmıştı.
2. Aşama: Kanun ve Düzen
Bu dönemde akran gruplarının kurallarının yerini toplumsal kural ve kanunlar
alır. Sosyal
düzene
ve otoriteye uygun davranmak herşeyden önemlidir. Kanunlar sorgulanmadan
uyulur.
Uymayanlara
karşı aşırı tepkiler verebilirler. Yetişkinlerin çoğunun bu dönemde
olduğu
varsayılır.
Örnek:
"Kötü yola düştün' deyip
öldürdüler
Töre cinayetlerine bir yenisi daha
eklendi...
Bir kadın daha katledildi
Türkiye’de... Töre, bu kezİzmir’de yakaladı. Bu seferki kurban
Mardinli
Neslihan A. oldu. İsimler farklı iddialar ise şimdiye kadar yüzlerce kez
yazdığımızdan
farksız:
“Kötü yola düştü, öldürüp namusumuz temizlenmeli...” Şüpheliler de farksız:
Koca,
kardeş,
kayınbirader ...
3) Gelenek Sonrası
Birey bu aşamada başkalarından ve otoriteden bağımsız bir ahlak anlayışı geliştirir.İnsanların bu
dönemde
olmasının önemini daha iyi anlamak için Zimbardo'nun hapishane deneyinden
yola
çıkalarak
yapılan "das experiment" filmini izlemenizi istiyorum. Başroldeki
adam kohlberg'e
göre
ahlaksal gelişim olarak gelenek sonrası dönemde ve diğer insanlar o kadar
bozulurken o
kendini
korumayı başarıyor.
1.Aşama: Sosyal Sözleşme
Temel hak ve
özgürlükler dikkate alınarak konmuş olan yasa ve kanunlar göz önünde
bulundurulur. Toplumsal
kuralların ve değerlerin göreceli olduğunu düşünerek bunları eleştirici
bir şekilde
incelerler.
2. Aşama: Evrensel Ahlak İlkeleri
Birey, ahlak
ilkelerini kendisi seçip oluşturur ve bunlara uygun davranır.Bu
kişilerinbenimsediği
ahlak ilkeleri;
insan hakları, bütün insanların eşitliği adalet gibi soyut ve evrensel
kavramlardır.
NOT: Görünürde toplumsal sözleşme ve evrensel ahlak
ilkelerini birbirinden ayırmak zordur ve
gereksizdir.
Yazılarınız çok önemli ama puntosu biraz düşük.Zor okudum,biraz yazıları büyültseniz :)
YanıtlaSilBu yazıyı yazdığımda daha deneme aşamalarındaydm yorumunuz için teşekkürler en kısa zamanda düzeltmeye çalışacağım:)
YanıtlaSil