Yaratıcılıklarının hat safa da olduğu bu evrede
çocuklarınıza destek olmalı ve bu özelliklerini kullanmalarını sağlamalısınız. Çocuğunuzla
birlikte sudoku gibi bulmacalar çözebilir, onunla seviyeli güzel tartışmalar
yapabilirsiniz. Bu yaştaki gençlerimiz gelişen zihinleri ile birlikte bazı
davranış biçimleri sergiliyorlar. Bunlardan en önemlilerinden bazılarına
değinmeye çalışacağım:
Tartışmaya çok yatkın olduğumuz bir gelişim
dönemidir o yüzden aile ve öğretmenlere çok iş düşmektedir. Gençlerle
tartışmaya girdiğimizde sakin olmalı illa bizim söylediğimiz doğru havasına
girmemelisiniz çünkü bu çocukta ters etki oluşturabilir ve bu dönemin başka bir
özelliği olan isyankarlığı da tetikleyebilir. Sabır göstermeli ve bu gibi
durumlarda çocukla tekrar konuşmak için bir süre beklemeliyiz. Çünkü, bu
dönemde çocuklar artık bilişsel açıdan gelişmeye başlamışlardır ve iyi
düşünürlerse doğruyu görebilirler. Onlara kendi doğrumuzu öğretmek yerine
doğruyu nasıl öğreneceklerini öğretmeliyiz.
- Bu dönemde olanla, gerçekte olması gerekeni kıyaslayabilecek düzeye geliyor. Buraya kadar gayet iyi fakat her zaman olması gerekeni aşırı derecede istiyor ve bu da bazı sorunlara yol açabiliyor.
- Farklı noktaları görebilme yetimiz bu dönemde gelişmiştir. Bu sayede felsefe, politika gibi konuları kavrayabilir ve kendi düşüncelerimizi üretebiliriz.
- Bu dönemde çocuklar her zamankinden daha kararsız oluyorlar bunun nedeni de farklı açılardan görebildikleri için neyi seçeceklerine karar verememeleri.
- Bu dönemde gençler aşırı derecede kendine odaklı oluyorlar. Sanki dünya onların etrafında dönüyor gibi hissediyorlar.
- Bu dönemin en tehlikeli özelliklerinden biride kendilerini yenilmez, zarar görmez gibi hissetmeleri. Bu durum çok kötü sonuçlara yol açabiliyor.
Ergenle tartışmaları nasıl daha pozitif hale
getirebilirim?
İlk olarak onu çocuk gibi deneyimsiz olarak
görmeyerek başlamalıyız. “Acaba benim görmediğim neyi görüyor.” diye
sormalıyız.
En önemli kriter: %100 yanlış olduğunu bildiğimiz
bir şeye inanıyorsa verilen tepki sakin olmalıdır. En önemli kısım budur. Sizin
bu tavrınıza rağmen hiddetlenip kapıları çarpıyorsa; Eğer uygun yöntemi
kullandıysak çocuk hatasının farkına varıp geri dönecektir. Sakinleştikten
sonra bu konuları konuşmamız gerekir. Ne yazık ki ergenlerle ilişkilerimizi
düzenleyecek sihirli bir deyneğimiz yok. Tek sihir saygı ve sevgiyle hareket
etmek.
DÜŞÜNCE MODUNDAKİ DEĞİŞİMLER
15-16 yaş ve daha sonrasında gözlenebilecek
değişimlerdir. Soyut düşünceye dönüş yapıyoruz. İnsanların %50’si soyut
düşünüyor. Geneli de üniversite öğrencisi. Soyut düşünceye geçmemize rağmen
bazen cevapsız kalıyoruz bunun nedeni soyut düşünmemiz fakat pratiğe
dökemememiz.
SOYUT DÜŞÜNCE ÇEŞİTLERİ
- Verilerle değerlendirerek düşünme
- Sistematik düşünme: Probleme etki edecek tüm durumları düşünür buna uygun bir fikir üretir.
- Tümevarım ve Tümdengelimsel düşünce gelişir.
- Ayşe, Aytenin amcasının tek erkek kardeşinin tek kızıdır gibi cümleleri dönüşümlü düşüncenin gelişmesi sayesinde rahat bir şekilde anlayabilir.
- Hiç olmayacak durumlar hakkında fikir yürütebilme yeteneğine sahip oluyorlar.
Özlemiştik.Dönmenize sevindim :)
YanıtlaSil